Thursday, January 2, 2014

Zinc Complex di ambil sebelum makan?. Kenapa errkk??

 

Bismillah.

Pernahkan kamu tertanya-tanya kenapa bila ambil ubat/suplement perlu ada aturan makan? Boleh ke ambil semborono aje?

Saya tahu ramai yang sukar nak ambil ubat/supplement ikut aturan kan? Yang mana sempat aje. Ubat doctor pun kekadang habis kekadang tak? Haaa…pastu berlambak simpan dalam fridge. Saya ler tuhh…ekekeke.

 

Ok, back to real issue *pergh, penggunaan ayat yang poyo. ,

Kenapa perlu ambil ubat/supplement mengikut aturan?

 

Kenapa?

 

Sebab…

 

Untuk kesan yang lebih power dan berkesan lah. * buat muka eksyen ala2 ko sorang je tahu.

Kita ambil Zinc Complex sebagai contoh. Kenapa perlu ambil Zinc sebelum makan? Kalau masa makan tak boleh ke? Masa buang air?Masa tengah memasak?  Ehhh…merapu pulak.

Zinc Complex Shaklee mengandungi 15mg zinc ( mengikut USRDA) namun adakah kesemua zinc dapat diserap oleh tubuh badan kita?

Mengikut kajian pakar di Shaklee, Zinc Complex juga disarankan di ambil semasa perut kosong iaitu dalam tempoh sejam atau setengah jam sebelum makan kerana,

Didalam proses pencernaan yang normal, zinc akan dimusnahkan, dikeluarkan dan mengikat dirinya dengan bahan yang lain.

Roti dan bijirin mengandungi phytates yang mengikat dirinya dengan zinc sekaligus mengganggu penyerapan. Dan apabila ia diambil dengan susu (bayangkan sarapan pagi dengan roti dan susu), aktiviti ini menjadi bertambah aktif. Justeru, bioavailability zinc telah menurun. Dan ketahuilah bahawa pengambilan zinc bersama-sama roti dan susu (selepas memakan makanan tersebut) boleh menurunkan potensi zinc sehingga 1mg untuk setiap 15mg!

zinc-complexaaa

NOTA : Pengambilan zinc Complex Shaklee pada hari2 pertama mungkin mendatangkan rasa loya. Jangan risau, insya-Allah akan OK tak lama lepas tu.

Hubungi kami di teratakvitamin[@]gmail.com, atau SMS/WhatsApp/Call ke 019-3169034(Suelynnda) untuk maklumat lanjut. Jom Like FaceBook TeratakVitamin untuk mengetahui TIPS kesihatan terkini!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...