Saturday, November 30, 2013

Cara pengambilan vitamin Shaklee yang berkesan.

 

Salam.

Pernah tak korang ambil vitamin berbulan-bulan tapi masih tidak berkesan? Mesti ramai yang mula salahkan produk ataupun Distributor anda. Sabar..Mari kita kaji sebab dan musababnya yer..

1.ESP- sekiranya hanya ada satu pilihan suplimen sahaja, bermulalah dengan Shaklee ESP. ESP berperanan membaik pulih sel-sel secara keseluruhan. Sel adalah ibarat batu bata bagi sebuah bangunan. Kukuh batu bata maka kukuhlah bangunan itu.

2.Vitalea – ibarat makan makanan seimbang dan dapat memenuhi keperluan setiap sel dari hujung rambut sampai hujung kaki.

 

ESP( Energizing Soy Protein)

Mulakan hari kita dengan segelas ESP (protin). Bancuh 1 sudu besar penuh ESP dengan 3/4 gelas air sejuk atau air suam, kacau rata dan diminum segera.

Boleh juga dicampur dengan susu atau jus kegemaran anda, ikut citarasa masing-masing.

Sekiranya mengambil collagen boleh dicampurkan bersama esp, rasanya menjadi lebih lemak/ sedap.

Cara Makan Vitamin Shaklee

Lecithin & Omega, Alfalfa  & Zinc – vitamin sebelum makan

Lecithin pemecah lemak dan Omega pemecah kolesterol sebaiknya dimakan 15 minit sebelum makan tengahari dan makan malam supaya telah bersedia untuk mengurai lemak dan kolesterol yang terdapat di dalam makanan.

Alfalfa disamping mengandungi banyak mineral dan fitonutriens, merupakan sumber serat yang tinggi. Peranan serat apabila diambil bersama air yang mencukupi akan menjadi seperti jala yang memerangkap segala benda asing di dalam darah seperti lemak, kolesterol, gula, toxic, logam berat dsb, dalam perjalanannya dari mulut ke usus besar.

Pembuangan air besar akan menjadi lawas apabila cukup fiber dengan syarat minum air yang mencukupi. alfalfa juga baik untuk masalah angin dalam badan dan gastrk dan alergik.

* Sebelum Makan Tengahari dan Malam – Sukatan 3 kapsul lecithin + 1 capsul omega + 5 alfalfa.

Tapi kalau terlupa dan sebagainya, ambil sahaja selepas makan bersama vitamin-vitamin yang lain. Tidak memudaratkan cuma antara baik dan lebih baik.

Zinc Complex

Zinc disarankan diambil semasa perut kosong (iaitu 1 jam – 30 minit sebelum makan),  kerana dalam proses pencernaan yang normal, zinc akan dimusnahkan, dikeluarkan, dan mengikat dirinya dengan bahan lain.

Roti dan bijirin mengandungi phytates yang mengikat dirinya dengan zinc sekaligus akan mengganggu penyerapan.

Cara Makan Vitamin Shaklee

Selain Lecithin, Omega, Alfalfa dan Zinc, semua vitamin di cadangkan diambil selepas makan.

Walaubagaimanapun sebaiknya tidak mengambil semua vitamin serentak tetapi mengagih-agihkannya diantara selepas beberapa waktu makan seperti lepas sarapan pagi, lepas lunch, lepas minum petang dan lepas makan malam, untuk penyerapan yang terbaik dan perlindungan berterusan sepanjang hari.

 

Contoh:

* Selepas minum pagi – 1 Vita C & 1 B- Complex.

* Selepas makan tengahari  – 1 vita lea, 3 B – complex, Vita C

* Selepas makan malam – 2 osteomatrix, 1 B-complex, vita E.

 

Cara Makan Vitamin Shaklee- Elakkan:

1 Elakkan mengambil Vita Lea dan Osteomatrix serentak. kerana iron di dalam Vita Lea boleh mengganggu penyerapan Calcium di dalam Osteomatrix.

2 Jangan gunakan air panas untuk membancuh ESP sebab akan merosakkan kandungan protin.

3 Elakkan mengambil vitamin bersama nescafe dan tea, minuman mengandungi kafein, sekurang-kurangnya bagi jarak masa 30 minit antara keduanya, mengelak ganguan penyerapan vitamin.

Cara Makan Vitamin Shaklee dan Ubat-ubatan.

Bagi individu yang sudah berpenyakit dan sedang memakan ubat-ubatan perubatan, juga jarakkan antara pengambilan vitamin dan ubat-ubatan dalam tempoh 30 minit.

Jangan sekali-kali berhenti mengambil ubat-ubatan apabila anda mula mengambil suplimen, kecuali apabila doktor telah mengesahkan anda semakin pulih dan pengurangan ubat adalah atas arahan doktor anda, kerana mendapati anda semakin sihat.

credit to – www.ejazbeauty.com

Hubungi kami di teratakvitamin[@]gmail.com, atau SMS/WhatsApp ke 019-3169034(Suelynnda) untuk maklumat lanjut. Jom Like FaceBook TeratakVitamin untuk mengetahui TIPS kesihatan terkini!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...