Saturday, July 7, 2012

PERSEDIAAN IBU MENYUSU MENGHADAPI RAMADHAN

Salam.

Bulan  Ramadhan makin dekat. Apa persediaan kita? Tentunya ada yang risau kalau-kalau pengeluaran sus makin berkurang. Jadi sangatlah pentinh untuk kita sediakan payung sebelum hujan.

 

Persediaan fizikal.
Untuk berpuasa dan menyusukan anak, si ibu perlulah mempunyai kesihatan yang optimum. Bagaimana nak menghasilkan susu dengan baik dalam keadaan sakit? Maka penjagaan makanan sangat penting. Sebelum berpuasa pastikan si emak jangan sesekali skip makan. Ambil meal seimbang dan jika mampu dapatkan supplement bagi membantu badan si emak mendapat semua keperluan vitamin yang tidak dapat dipenuhi melalui makanan yang diambil tadi. Pengambilan air juga sangat penting demi memastikan si ibu tidak dehydrate.

* Pengambilan supplement yang disyorkan bagi persediaan menghadapi bulan puasa ialah

ESP- membantu penghasilan susuibu dengan cepat apabila pengambilan air yang mencukupi.
Performance Drink- membantu keseimbangan kandungan gula dalam darah si ibu agar tak mudah pengsan apabila berpuasa sambil menyusukan anak. Selain itu ia membantu agar badan ibu tidak dehydrate sepanjang berpuasa. *boleh diambil pada hari tidak puasa juga.
Alfalfa- well known milk booster. Kandungan protien di dalamnya membantu penghasilan susuibu dengan cepat. Option lain bagi yang kurang berkemampuan untuk mendapatkan ESP.
Basic vitamin- Multivitamin, B complex dan Vitamin C.

Pengambilan vitamin ini sebelum puasa sangat digalakkan kerana :

1. Supplement yang disyorkan membantu penghasilan susuibu dengan cepat jika pumping session yang konsisten dan air yang mencukupi.

2. Susuibu akan lebih pekat. Anak akan minum kurang tetapi cepat kenyang. Dengan ini si ibu mudah buat stok.
# Please do consult with me for those yang nak jadual pemakanan vitamin khusus pada bulan puasa.
Persediaan Mental:
Persediaan mental boleh dimulakan dengan menjaga solat dengan baik. Mulakan zikir yang mudah...seperti Subhanallah, Alhamdulillah, La ila ha illallah, Banyakkan mengaji antara surah yang digalakkan ialah al Waqiah. Solat2 sunat seperti Dhuha dan Tahajud membantu meningkatkan keimanan kita. Bila iman kita kuat, nescaya semangat untuk menyusukan anak semakin menebal.
Semoga ibu2 yang menyusu mendapat rahmat dan kebahagian di sisi Allah Taala. Amin.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...