Saturday, May 5, 2012

GLA Complex untuk wanita


GLA dan Sumber hariannya.

GLA (Gamma Linolenic Acid) merupakan sejenis Asid Lemak Perlu (Essential Fatty Acid (EFA)). "PERLU" bermaksud, badan kita tidak boleh menghasilkannya, dan kita perlu dapatkan sumber tersebut daripada makanan harian.

Sumber GLA sepatutnya terhasil daripada minyak sayuran dalam diet kita. Masalahnya, disebabkan minyak sayuran ini juga dihasilkan daripada pelbagai peringkat proses, nilai sebenar GLA yang terhasil tidaklah menepati piawai yang sepatutnya. Maka, pengambilan minyak sayuran yang tidak diproses, ataupun, pengambilan makanan tambahan (supplement) GLA adalah sangat penting!

GLA dan KANSER.

Salah satu peringkat paling merbahaya bagi penyakit kanser ialah metastasis, iaitu penyebaran sel kanser ke organ lain. GLA telah terbukti mampu menghalang penyebaran ini dalam sesetengah kes kanser dengan membantu menambahkan kekuatan pelekatan sel (cellular "glue") yang dipanggil E-cadherin.

Maka, E-cadherin akan:

(1) Memegang sel kanser dengan kuatnya di antara satu sama lain.
(2) Dan, menghalang sel kanser dari menjadi longgar, pecah dan tersebar ke sel lain.

Di dalam satu kajian mengenai sel kanser, GLA telah ditambah ke dalam pelbagai jenis kultur sel kanser manusia. E-cadherin (gam kepada sel kita!), telah bertambah di bahagian sel kanser di kolon, payudara, melanoma dan hati dalam hanya 24 jam sahaja!!! Ini bermakna, sel-sel ini telah melekat bersama, tidak menjadi longgar dan pecah seterusnya menempelkan dirinya ke bahagian organ yang lain!

Sebagai kawalan, satu set kultur sel kanser tanpa GLA diletakkan di tempat berasingan. Amat menakutkan apabila kesemua sel-sel kanser ini telahpun pecah berderai!!!

"Peningkatan E-Cadherin di dalam sel manusia membuktikan kehadiran bahan anti-kanser di dalam GLA."
-Dr. W.G. Jiang, chief author of the study.

Saya sangat mencadangkan agar GLA (di Shaklee dipanggil Shaklee GLA Complex) dijadikan suplemen harian. Kita tidak tahu samada kita mempunyai kanser ataupun tidak, bukan?

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...